Fotgymnastikk

Føttene våre kalles av og til for kroppens stebarn. Vi tenker ikke alltid så mye på dem, men tar på dem strømper og putter dem oppi skoene, og så glemmer vi dem. Helt til de blir vonde. Oppi skoene får ikke føttene bevege seg naturlig, og det kan føre til problemer både i føttene og leggene. Føttene har veldig godt av at du går barbeint eller på strømpelesten. Musklene i føttene jobber mer intenst når du ikke har på deg sko.

Vi anbefaler derfor at du gjør fotgymnastikk som bygger opp styrke og fleksibilitet i føttene. Fotgymnastikk øker sirkulasjonen, noe som kan forebygge kramper.

Her får du et treningsprogram med 7 øvelser som vil gi deg sunne og sterke føtter. Gjør dem daglig, gjerne mens du ser fjernsyn. Og har du lyst er det ingenting i veien for å gjøre det to ganger til dagen.

  1. Opp og stå
    Stå med føttene i hoftebreddes avstand. Løft deg langsomt opp på tærne så høyt som mulig, og senk igjen. Gjenta 10 ganger. Hold gjerne i en stol.
  2. Gå på tå
    Gå frem og tilbake over gulvet så høyt på tå som du klarer. Minst 10 steg.
  3. Gå på hælene
    Gå frem og tilbake over gulvet på hælene. Minst 10 steg.
  4. Krøll tærne
    Sitt på en stol. Krøll tærne så godt inn som du klarer. Tell til 5 og så slapp av. Gjenta minst 5 ganger.
  5. Sprik med tærne
    Sitt på en stol og sprik så godt som du klarer med tærne. Tell til 5 og slapp av. Gjenta minst 5 ganger.
  6. Rull med anklene
    Sitt på en stol og rull anklene utover i sirkel. Gjør store, langsomme bevegelser. Gjenta minst 5 ganger. Deretter ruller du anklene innover i sirkel, minst 5 ganger.
  7. Grip pennen
    Sitt på en stol og legg en penn på gulvet foran deg og grip den med tærne. Gjenta 5 ganger med begge føttene.

Lykke til! 👣👣👣

Dette innlegget ble publisert i Fotpleie, Tips og triks og merket med , , , . Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut /  Endre )

Google-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google konto. Logg ut /  Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut /  Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut /  Endre )

Kobler til %s